Altijd zin in een verhaal!

Copywriting en Search Engine Optimization (SEO)

Een goed concept uitdenken voor een product of dienst, onder andere als basis voor latere uitingen, is het werk van een copywriter. Aan een nieuw product of nieuwe dienst liggen overwegingen en onderzoeken ten grondslag, o.a. over doel en doelgroep. Welke uitingen op welke momenten passen daarbij? Hoe doe je die uitingen? Als tekstschrijver schrijf ik op basis van jouw concept. Als dat concept er niet is, help ik je bij het uitdenken daarvan zodat toekomstige communicatie sterker wordt.

SEO

Search Engine Optimization is geen trucje waarmee je door een paar acties hoog scoort bij de zoekresultaten via Google (of andere zoekmachines). SEO pilaren zijn: techniek, content en autoriteit. Ik houd mij bezig met de content. Daarbij richt ik mij uiteraard op doelgroep en doel, zoektermen en positie daarvan (titels, omschrijvingen, alternatieve teksten, synoniemen…), aantal woorden, leesbaarheid, etc. De andere twee pilaren zijn het specialisme van de SEO-expert. Ik werk samen met een SEO-expert zodat je een compleet SEO advies en teksten gebaseerd op zoekwoordenonderzoek ontvangt. Met SEO wordt de effectiviteit van teksten meetbaar en daardoor beter inzetbaar voor het bereiken van doelen.

Werkwijze SEO copywriting

De SEO-expert onderzoekt in eerste instantie techniek en autoriteit van je website. Daaruit volgt een advies en indien gewenst en noodzakelijk worden aanpassingen uitgevoerd. Vervolgens doet de SEO-expert een zoekwoordenonderzoek op basis waarvan ik schrijf. Voordat ik start, interview ik indien nodig medewerkers, voor uitbreiding en completering van het beeld dat ik krijg van de bestaande website(s). Een eerste concept levert de basis voor feedback vanuit de organisatie en eventueel de SEO-expert. Na eventueel herschrijven van de teksten, plaatst de opdrachtgever (of ik of de SEO-expert) de teksten online waarna op basis van eerder afgestemde frequente basis, onderzoeken plaatsvinden die resultaten geven over o.a. de conversie.